dinsdag 5 maart 2019

Over hoe een Zeeuws meisje verknocht raakte aan het Brabantse Carnaval......

Als klein meisje heb ik ooit één keertje Carnaval gevierd, geloof ik en ik zal je zeggen, ik vond er geen bal aan! In ZLD zijn er maar een paar dorpen die het vieren dus ik kende het eigenlijk ook niet zo goed, ons dorp Kruiningen was protestants....geen Carnaval daar...wel veel gekke  hoedjes ieder zondag, maar dat had een andere oorzaak....haha

Eenmaal in Brabant kwam ik er niet meer onderuit natuurlijk. Het is dus eigenlijk allemaal pas begonnen toen mijn kinderen hier in Veghel op de basisschool zaten. Voorzichtig een keertje meelopen met de kinderoptocht (oh best wel leuk eigenlijk)...… het jaar er op meehelpen als knutsel-ouder (keileuk, gekke dingen bedenken).....het jaar daarna in de carnavalscommissie van de school (compleet om)

En vanaf toen is het eigenlijk "mis" gegaan met dit "stugge" Zeeuwse meisje....hahahaha

Het bedenken van de kostuums, het meelopen in de optocht, het feestje er na...Heeeeerlijk!! .Dat *feestje er na* werd overigens in de loop der jaren aardig uitgebreid (naarmate de kinderen ouder werden) en nu staat de teller tegenwoordig op 4 dagen feest...(oepsie) Van vrijdagavond tot maandagmiddag ben ik wel ergens te "spotten" in het carnavalsgedruis. en een paar weken er voor ben ik al creatief druk in mijn hoofd: Bedenken wat ik dit jaar weer eens in elkaar zal knutselen en frutselen. Vooral grof naai- plak-en nietwerk en leuke accessoires opsnorren. Enorme voorpret dus! Ik weet dat ik er af en toe een beeeeetje in doordraaf, qua details en zo, maar ach.... je kunt maar ergens je creativiteit in kwijt en ik heb er enorme lol in. Krijg vaak complimentjes over mijn outfit en dat is dan wel weer de beloning voor mijn "jaokeikdraafwelietspietsiedoorindetailobsessie" en ik geef eerlijk toe, daar vis ik ook een beetje naar, natuurlijk,  op deze manier.....je moet wát wanneer je ouder wordt en onderkinnen krijgt, toch?......hahaha (bloos)

Ik vind het een HEERLIJK feest. Waarom? Omdat iedereen zo heerlijk blij is en vrolijk en samen feest viert met iedereen, of je ze nou kent of niet, of je nou nog piepjong bent of oud....de saamhorigheid, allemaal even gek. Die sfeer vind ik fantastisch. In de wijk iemand in het park zijn hond uit zien laten met een clownspak aan....in de supermarkt mensen boodschappen zien doen met allerlei toeters en bellen en in alle mogelijke kleuren....terug naar huis fietsen van de kroeg en dan spontaan de teletubbies tegenkomen.... (oke, ik was wat aangeschoten maar ze waren er echt hoor..haha) .DAT!!….GE-WEL-DIG!! Misschien kun je er helemaal niks bij voorstellen, snap ik ook, maar ik kan daar enorm van genieten!


Ik vind het een verademing om even heerlijk zorgeloos saamhorig te feesten. Het leven op deze wereld  is met periodes al triest en moeilijk genoeg...(niet depri bedoeld maar soms gewoon de realiteit)
En ja, er is veel bier en ja, je danst met vreemde mensen,  en ja, er zullen zeker ook dingen gebeuren die misschien niet door de beugel kunnen en je hoort ook zeker van agressie, dat zal ik niet ontkennen, maar dat heb ik in al de jaren dat ik nu carnaval vier in mijn directe omgeving nog noooooit meegemaakt. Alleen maar FUN!!

Maar het is weer voorbij.... back to normal, dag mijn trouwe lange plakwimpers, ik ga jullie missen, tot volgend jaar














.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten